logo-nvvk

Nederlandse Vereniging van Kustzeilers

MijnKustzeiler

Het kennis en informatieplatform van de Kustzeilers

CatchUp – Joris en Margo Gonggrijp-van Mourik

Reis: de Clyde, Noord Ierland en Rondje Ierse Zee

Periode: 22-05-2019 – 08-08- 2019

Twee doelen: een week fijn zeilen met twee kleinzonen en rondje Ierse Zee met veel golf. De Clyde area is ideaal voor dagtochtjes met kinderen: ankerplekken voor mooi weer, marina’s met minder mooi weer en moorings bij pubs als je de warmte van een open haard nodig hebt; dolfijnen en zeehonden. We bezochten Al Caladh (anker), Lamlash (mooring, voetbalcafe Chelsea-Arsenal 4-1), Tarbert (marina, kasteelruïne), Kames (hotelmooring), Balnakailly Bay (anker noordpunt Bute), Rothesay (marina).

Vanuit Rothesay bezochten we met de bus Ascog Fernery. Aanrader. Eind mei-begin juni staan overal de rododendrons en azalea’s in volle bloei.

Met vriendin Marielle naar Tarbert (golf) en vandaar naar LochRanza op Arran (mooring). In Kilbrennan Sound een mooring bij Carradale (golf) met een gezellige pub. Vol goede moed zetten we de volgende ochtend het hulpstag voor de grote genua om zuid te kruisen. Een hele exercitie als je dat niet elke dag doet. Helaas was daarna de wind weg. Met hoog water voor anker in Kildalloig Bay en peddelend naar Davaar Island om de grotschildering van Christus aan het kruis te bekijken. Te voet is het eiland alleen bij laag water toegankelijk. We bleven een nachtje in de marina van Campbeltown.

Vandaar op 8 juni de oversteek North Channel naar Noord-Ierland. Een stukje “serieus” zeilen (36M) met aandacht voor fikse stroom en een juist  geplande aankomst bij Rathlin Island. We spoelden met 8 kn naar de marina van Ballycastle. Hier pak je de bus naar Giant’s Causeway - schitterende wandeling en verbluffende rotsformaties - en naar Bushmill met de oudste whiskeystokerij van Ierland. De volgende dag zeilden we erlangs naar de haven van Portrush. Onrustig stuk water met races bij Sheep Head en Benbane Head. Die laatste moet je zien te vermijden. Buiten Portrush rolden er met een noordenwind ook stevige brekers naar het strand. Portrush is plezierig toeristisch met een leuk Coastal Museum. Dit jaar wordt “The Open” gespeeld op de Dunluce Links van The Royal Portrush Golfclub en de voorbereidingen zijn in volle gang. Omdat er deels tribunes op de baan staan mogen we de Valleys Links voor een schappelijk prijsje spelen. Gaaf. De duinen houden de wind wat tegen, maar als je op de top klimt zie je de Noordelijke oceaan op het strand beuken. We voelen ons golfhelden en gaan lunchen in het gigantische clubhouse. De Ier Shane Lowry zal gaan winnen.

We willen naar Londonderry. Het waait nog steeds te hard en we spelen nog een rondje op Bushfoot GC bij Port Ballintrae (bus). Op 14 juni gaat het wel. Het is bijna 30 mijl. Vanaf zee moet je met vloedstroom bij Greencastle de nauwe ingang naar de River Foyle passeren. Greencastle ligt in het Ierse county Donegal, maar Derry is Noordiers. Een betonde vaargeul voert door een brede, ondiepe lagune en de rivier zelf naar een pontoon in de stad kort voor de Peace Bridge. Het stroomt fors dus leg aan tegen de stroom in. Derry is heel interessant en er is naast de muurschilderingen en monumenten verbonden aan The Troubles, veel te zien zoals Guildhall, de Walls, St Columb Cathedral (1633), the Wee Church en vele pubs. Marielle neemt de snelbus naar Belfast Airport.

Wij laten ons de zee opspoelen en varen naar Rathlin Island, een van onze lievelingsplekjes. We wandelen naar East Lighthouse met goed zicht op de Race.

Van Rathlin naar Belfast pakken we het volle tij mee. Met 2 reven jakkeren we liederlijk hard aan de wind zuidwaarts. We leggen bijna 9 mijl af in het eerste uur! Helaas draait het tij ook weer tegen. Na 54 mijl en 9 uur zijn we in Belfast Marina, plezierige plek met gratis wasmachine/droger. Met het treintje langs Belfast Bay naar de golfclub in Carnalea.

’s Avonds 19 juni arriveert zoon Lodewijk.

Op naar Strangford Lough. Ik vergis me in de getijberekening en we ploeteren op de motor tegen de stroom in door Donaghadee Sound. Alle tijd om het pittoreske kustplaatsje te bekijken. We passeren Burial Isle, het meest oostelijke stukje Ierland, en maken een stop in Portavogie. Een drukke vissershaven maar ze maken plaats voor ons aan de kade. Geen pub. Wel een goede winkel bij de benzinepomp en tussen 10.00 en 17.00 verse vis, scallops en garnalen. Helaas zijn wij dan al weg om 2 uur later met de vloed mee Strangford Lough in te varen. We laten Portoferry aan stuurboord liggen en varen een soort Friesland binnen. Overal groene eilandjes, veel ondieptes, bootjes en redelijk betond. Nauwelijks wind en we dobberen naar een mooring bij Strangford YC.  Wandel om de baai en ga eten bij Daft Eddy’s. Aanrader.

We spoelen weer naar buiten (lichte overfalls bij de uitgang 1 uur voor LW) en steken de 30 mijl over naar Peel, Isle of Man.  We missen de sill-opening dus een nachtje langs de kade en de volgende dag de marina in. Heerlijk, de geur van Manx Kippers komt je tegemoet. Erg vriendelijk. St Patricks Cathedral, Mannanan Museum en veel leuke winkeltjes. Met de bus bezoeken we Laxey Wheel, een absolute engineering topper, King Orry’s Grave en Douglas. Lodewijk bezoekt Castletown met Castle Rushen en Port St Mary en wij spelen golf. Boven Patrick Castle is er fraai uitzicht op het eiland.

We keren 27 juni terug naar Noord-Ierland, Ardglass. Met aanlandige wind is de aanloop van de marina wat benauwend maar goed betond.  Het dorp heeft veel stadstorens zoals Jordan’s Castle, een schitterende golfbaan met het clubhuis in een kasteel uit 1405 (lekker clubdiner) en een Victoriaans badhuis. We hebben een gezellige avond op de Stepping Stones van Marion en Harald, Round Britain Sailors. Per bus gaan we naar Downpatrick voor een Iers dagje Saint Patrick in de Cathedral, Saint Patrick Centre en Down County Museum in de voormalige gevangenis.

Op naar Carlingford Lough langs de imposante Mourne Mountains met helaas een wat mistige aanblik. Met 3 kn stroom mee naar binnen naar Carlingford Marina. Lekker Indian restaurant. Carlingford is leuk toeristisch, tearooms, pubs, oud klooster, stadstorens. Dagje golf in Greenore langs het loch.  Onderweg naar Howth Rockabill Lighthouse, op 2 rotsen gebouwd in 1860, mooie baaitjes zoals Clogherhead en Skerries/ Red Bay met eilandjes. Het is helaas allemaal ondiep dus zonder ophaalbare kiel lig je ver naar buiten in de deining te rollen. Lambay, het grootste eiland aan de oostkust met een belangrijke vogelkolonie. Privé-eigendom van de Baring family; alleen op uitnodiging toegankelijk. St Columba vestigde er al een klooster in 530, er staat een ommuurd landhuis en er springen wallaby’s en herten rond. We hebben fors stroom mee. Vlak voor Howth ligt Ireland’s Eye met een grote kolonie Gannets. Het is diep water tot die rotsen.

Met de trein naar Dublin. Natuurlijk Trinity met de bibliotheek en the Book of Kells. Verrassend het Nationaal museum afdeling archeologie- beeldschoon- en vooral in de voormalige Collins Barracks het Nationaal Museum Decorative Arts and History, Indrukwekkend. Pak de tram erheen. Er is een aparte tentoonstelling over de Easter Rising 1916. Loop daarna naar Arbour Hill achter het museum waar de de geëxecuteerde leiders van de Easter Rising 1916 zoals Patrick Pearse en James Connolly liggen begraven onder een groots monument. Het museum huisvest ook de Asgard (1905) waarmee Erskine Childers in 1916 met zijn vrouw Molly de gun running deed naar Howth. Een brok geschiedenis.

Begin july vertrekt Lodewijk en wij bezoeken vrienden in het hart van Ierland. CatchUp ligt een week in Howth voor 176 euro.

8 Juli: naar Holyhead op Anglesey is 52 mijl.  We kunnen 50% spinnakeren en dan draait helaas de wind. Het stroomt hard langs de punt!  Pontoons zijn ondanks de enorme pier ( 2 km!) in 2018 weggeslagen in een orkaan maar er zijn moorings en een taxibootje. In Holyhead een ontroerend Maritime Museum met veel informatie over de schepen en bemanningen van de Nederlandse marine die daar in de Tweede Wereldoorlog waren gestationeerd. Een speciaal monument herinnert aan die band met Nederland. Beroemd is South Stack Lighthouse met de RSPB in Elin’s Tower.  De 12e eeuwse St Cybi’s Church met Romeinse muren uit de 4e eeuw biedt mooi zicht op de oude haven, bij storm een goed heenkomen, zij het droogvallend. We kruipen vlak langs Carmel Head om de overfalls te mijden naar een mooring in Beaumaris. Later horen we dat je onder de vuurtoren in de Skerries, een kleine 2 mijl van Carmel Head, kunt ankeren bij rustig weer. Wouw. Beaumaris heeft een groot kasteel, schattige winkeltjes en een mooie golfbaan. Regen. We nemen de bus naar Bangor.  Grote kathedraal (open 10.30-13.00), fantastische 460 m lange pier en Storiel museum. Enorme zandbanken vallen droog rond Dickies, de boatyard uit 1868. Licht bevreesd varen we naar Menai Bridge. We hebben het goed getimed en gaan probleemloos door de Swellies en onder de Brittannia Bridge naar Caernarfon Marina. Menai Strait is kleinschaliger dan gedacht. Caernarfon heeft een schitterend kasteel, Royal Welsh YC gezellig. Harde Zuidenwind: zuidwaarts over de bar te gevaarlijk. Stoomtrein naar Porthmadog (alleen droogvallen) met een stop in Beddgelert.  Bus terug. Zuid 6-7: met de bus naar Aviation Museum. Per boot naar Liverpool met spring en harde wind is niet aantrekkelijk. Dus per bus met een airbnb. Liverpool is geweldig: Dockside, Tate Liverpool, Beatles, Chinese Quarter en de Mersey Ferry cruise.

Op 20 juli gaan we noord. Opnieuw door de Swellies en rechtstreeks door naar Douglas, Isle of Man. 67 mijl. Daar is een goed wachtpontoon. We worden kort na middernacht geschut naar de haven. Let op, daar staat een uitgaande stroom door de rivier. Dagje stad, museum en rondje golf. ’s Avonds voor een tijstop naar Ramsey (mooring). In een donkere ochtend op de elektronische kaart vlak langs Pnt of Ayre, de lage noordpunt en op naar Mull of Galloway. We maken voor anker een tijstop in Port Logan en zijn 2 uur voor HW in Portpatrick. Stootkussens tegen de kade. Met de bus een dagje Stanraer. Interessant stadfort en museum. Marina lijkt prima. Op naar Lamlash Bay (mooring) via Ailsa Craig. Indrukwekkend, minder Jan van Genten dan vroeger. In Lamlash hebben we een dineetje op de Anna met Maarten en Irene,  Round Britain gangers, en spelen nog verwoed scrabble. Zij moeten verder en wij spelen golf. De wind blijft noord, op naar Millport. Klassieke badplaats, bibliotheek, modelspoorbanen, wandeling naar Fintry Bay/ Cafe. Uit marineheimwee langs Faslane (ja! Submarines) naar Garelochhead (mooring, lastig aan de kant te komen). Stortbuien. Op naar Rhu Marina voor water en curieus Onderzeebootmuseum in Helensburgh.  Vlak bij de marina  Glenarm Gardens; mooi aangelegd, maar rodondendrons en azaleas nu uitgebloeid. Royal Northern and Clyde YC in klassiek landhuis is open; er is niemand. We gaan door met de Loch-zwerftocht naar Loch Long en halverwege naar Carrick Castle in Loch Goil. Idyllisch voor anker bij de vierkante kasteelruine. Valwinden van de bergen doen ons verlijeren dus fluks een mooring. Eindpunt is Lochgoilhead (mooring). Winkel van Sinkel en de Goil Inn.  Op naar de bewoonde wereld: Holy Loch Marina. Golf in Blairmore met het mooiste uitzicht. Het weerbericht dicteert dat we op deze brede pontoons de zeilen droog gaan opvouwen en de lijnen en vallen winterklaar maken. We moteren naar Colinatraive (mooring). Heerlijk uitzicht op Bute. De volgende ochtend vroeg gaan bij HW de zeilen van boord op de pier in Tighnabruaich en liggen we om 08.55 aan de mooring bij de werf. HW 18.45 uur staat CatchUp op de kant. Er volgen 3 dagen storm en regen. Wij genieten knus en warm van ons logeeradres.

Gebruikt en goed: Irisch CC East& North Coast Ireland; CCC Kintyre to Ardnamurchan; CCC Firth of Clyde incl North Channel and Solway; Stream Atlas NP 218. Papieren en elektronische kaarten

Matige pilot: David Rainsbury, Irish Sea Pilot. Beetje flodderig.