Verslag van de Driehoek van de Sine Metu

Etappe 1: Den Helder - Lerwick

Video: Den helder - Lerwick: http://www.youtube.com/watch?v=sl-mlAeu-jk

Op donderdag 23 juni liepen we met de Sine Metu om 9.15 de haven van Lerwick binnen. Moe en heel voldaan hebben we ons al eerste getrakteerd op een goede borrel.

De trip begon op zondagavond. Na enkele dagen met de rest verwaaid te liggen in Den helder heeft de organisatie besloten om niet naar meer naar Lerwick te gaan maar naar Farsund en daar een nieuwe bestemming te bepalen. De reden hiervoor is complex en heeft te maken met de weersverwachting en de mogelijkheid om in Lewick aan te komen met 37 schepen terwijl daar ook de vloot van de Bergen-Lerwick-Bergen afgemeerd ligt. Frits en ik hebben onze eigen analyse gemaakt. Na deze aan de organisatie voorgelegd te hebben werden we gesterkt in ons besluit: It geat on. Zo gezegd zo gedaan. Wij hebben op zondag even voor middennacht de trossen los gegooid en hebben de steven naar Lerwick gericht.

We vertrokken met zuid-westen wind 4 bft en ja hoor; de Grote Schipper vond het nodig om zijn kostbare voedsel meteen weer aan de vissen te voeren. Dat creëert tegelijk een vorm van ellende die hij zeker 12 uur aaneengesloten heeft weten vol te houden. Daarna werd dat langzaam beter. Tegen de tijd dat we thuis zijn zal hij wel ingeslingerd zijn.

Enfin. Al gauw werd duidelijk dat zeilen met de Sine Metu een waar genot is. De boot ligt als een huis op het water of het nu 10 kn waait of 30 kn. De eerste en tweede dag waren geweldige zeildagen met zonnig weer, 15 – 20 kn wind uit het zuidoosten. Genieten als een speer!! Frits knapt al aardig op alhoewel de zeeziekte veel energie van hem vraagt.
Het wachtritme zit er goed in. We pakken alle slaap die we krijgen kunnen (en die hebben we nodig ook). Woensdag begon het weer te veranderen; de wind draaide naar het noord-westen en nam in kracht toe. Het werd ook een stuk kouder en begon bij tijd en wijle flink te regenen. Halverwege de dag werden verrast met een bezoekje van een school dolfijnen die wel een half uur om de boot bleven zwemmen. Gelukkig was Lerwick nog steeds bezeild. Het avondeten werd door het slechte weer wel wat pover. Een drie-gangendiner met windkracht 6 kun je meestal van de muur af schrapen. Dan maar snel, safe en simpel. Als je honger hebt eet je alles.

De donderdag begon in ieder geval droog en dat bleef het de hele dag. Aan het begin van de avond kromp de wind naar het noorden. We hadden net Fair Isle en de Shetlands in zicht toen we noodgedwongen moesten kruisen. Tegelijk viel de wind weg dus na een nachtje hakken hebben we om 6.00 de motor gestart en hebben daardoor de laatste mijlen uitgebreid van het uitzicht kunnen genieten. De Shetlands zijn een volstrekt kaal, boomloos en vogelrijk gebied. Winderig en koud (10 graden).

Het was een prachtige ervaring en een stevig aanslag doet op je ritme. Slapen, eten en zeilen gooien je normale ritme volledig overhoop zodat je ieder gevoel van tijd kwijt raakt. Je wordt er goed moe van. W

Na een heerlijke douche in de Lerwick Boat Club waren we getuige van de finish van de winnaar van de Bergen - Lerwick - Bergen race. Een race van ca. 197 mijl (enkele reis) waaraan 44 schepen deelnamen die in de loop van de nacht de hele haven vulden. Vrijdag werden we uitgenodigd voor de prijsuitreiking waar we overladen werden met champagne en heerlijke hapjes. Vervolgens met de alle andere deelnemers ruinschoots feest gevierd in de Lerwick Boat Club. Wat kunnen die Noren zuipen zeg.............

Etappe 2: Lerwick - Farsund

Video: Lerwick - Farsund: http://www.youtube.com/watch?v=rfHsPJxSGTU

Het vertrek uit Lerwick was zaterdag op zondag middernacht. Wat weer en wind betrof het beste moment...zo leek het...

Al direct op zee stond er een windkracht 7. Maar uren later was het nagenoeg windstil. Dus de motor aan. In totaal zo'n 12 uur op de motor gevaren. We konden ons geen verdere vertragingen veroorloven als wij de "Noordzee Driehoek" tenminste wilden uitzeilen en winnen! Daarna stak de wind op en ging het weer echt helemaal "los"! Wij hebben zo'n beetje alles gehad behalve sneeuw en ijs.

24 uur per dag thermo-ondergoed aangehad onderweg naar Noorwegen. De weergoden leken er alles aan te doen om ons te weerhouden Farsund te bereiken.
Mist (handig zo'n radar aan boord!), regen en WIND....HEEL VEEL WIND!!. Alleen dan wel pal op kop. Dat laatste bepaald dat je tegen de wind in moet kruisen. Op zich nog niet zoveel mis mee...maar wel als de wind constant 34-36 knopen is (werkelijke wind) tot zelfs een periode met 42 knopen wind (Windkracht 9) over het schip.

Zowel Simon als ikzelf hebben ons geen seconde, onveilig of angstig gevoeld. Het rotsvaste vertrouwen dat wij al in de "Sine Metu" hadden (en ons eigen zeemanschap natuurlijk) is alleen maar toegenomen. Wat een schip! Wat een team! :-)

Uiteindelijk bij de zuidkust van Noorwegen aangekomen verhinderde het weer ons een blik op de prachtige kusten. Het regende en er hing een grijze massa boven de kust. Uiteindelijk zijn wij daar dinsdagavond 20.15 in de jachthaven van Farsund aangekomen. Wij werden opgewacht door wat zeilers van de "Noordzee Driehoek toertocht" die daar hun vakantie waren gestart.
Weinig tijd...en dat was enorm jammer...wat een prachtig land is Noorwegen! Diegene die onze foto's en film zien, zullen direct begrijpen wat ik daarmee bedoel. Weinig tijd betekende alleen een pizza halen in het dorp, douchen, slapen, internetten en vers eten kopen voor de terugreis. En inderdaad nog geen 20 uur later waren wij alweer onderweg....

Etappe 3: Farsund - Den Helder

Video: Farsund - Den Helder: http://www.youtube.com/watch?v=Qxdr-o7xDHM

Na ons vertrek uit Farsund hebben wij eerst 3 uur gedobberd voordat de wind weer richting 28-31 knopen ging.
De golven waren eerst nog laag maar gedurende de avond en nacht werden dat echt huizen-hoge golven. Golven waar je zelfs met een 21 ton zwaar zeilschip vanaf kunt surfen. Wat gaat dat schip snel!!
Golf af hebben wij een record van 15,2 knopen op het log gehad! En dat is geen visserslatijn!

Op dit moment schieten we lekker op. De afgelopen 24 uur hebben wij 200 zeemijl afgelegd. Volgens mij is er nog nooit zo snel met dit schip gezeild!?

Nu 24 uur later gaat Simon weer slapen nadat wij 4 uur samen van de zon hebben genoten. (verder zien wij elkaar alleen om de 3 uur bij het aflossen van de wacht) Whisky erbij, nootje (was immers borreltijd). Voor het eerst dat we dat tijdens het varen doen...eerder leende het weer er zich niet echt voor. Nu dubbel genieten dus!

Vanavond heb ik soep gekookt en ieder een heerlijke visspies klaargemaakt die wij vlak voor vertrek hadden gekocht.

Zo....ik ga nog even in de zon voordat de nacht weer aanbreekt. Helaas...na deze bui dan maar! De rest van de trip was een reclametocht. Met een prsachtig constant lopende wind uit het NW kwam het log niet beneden de 7 knopen en waren we vrijdagochtend om 8.00 zo'n beetje bij Terschelling en om 12.00 in Den Helder voor de belangrijke stempeltjes.