Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace

Tips en Links

Voorbereiding

  • Zorg voor goed eten. Overschat niet de mogelijkheden om onderweg eten klaar te maken. Vanaf windkracht 4 is dat rotwerk en ook nog gevaarlijk. Maak daarom zoveel mogelijk eten tevoren klaar. Een goede truc is om afgepaste pakjes klaar te maken. Plak er etiketten op, dan kun je iets nemen waar je trek in hebt.
  • Maak gebruik van de blanco rakkenkaart (zie onder "aankondiging en gegevens"). Teken de rakken in, inclusief de afstanden en de kompaskoersen. Dat vergemakkelijkt het nemen van beslissingen. Geef elk bemanningslid een eigen exemplaar dat verhoogt de betrokkenheid.
  • Zorg ervoor dat bij slecht weer binnen alles vastgezet kan worden. Controleer de aanwezigheid en de inhoud van de EHBO kist. Zorg dat de gehele bemanning weet hoe de marifoon werkt, waar vuurpijlen liggen, en hoe de motor gestart moet worden. Geef de bemanning een rondleiding. Maak duidelijke afspraken over gebruik van reddingvesten en lijflijnen. In de nacht eigenlijk verplicht!
  • Vergeet niet 10 minuten voor de start je driekleur verlichting aan te doen. In principe zouden de driekleur verlichting na de start weer uit kunnen, maar voor je het weet is het al weer donker...
  • Heb je weinig of geen ervaring met nachtzeilen? Zorg dan voor drie man aan dek: een roerganger en twee uitkijken. Bespreek naderende schepen met elkaar, dan weet je zeker of je het goed hebt gezien. Twee ezelsbruggetjes: zie je alleen wit licht dan gaat de ander recht voor je uit. Zie je evenveel rood EN groen dan komt de ander recht op je af.
  • Bewaar de korte rakken bij Medemblik voor het eind van de race. Je kunt dan nog voldoende mijlen varen terwijl je toch dicht in de buurt van de finish blijft.
  • Geen paniek bij het binnenvaren van Medemblik. Tot nu toe is iedereen altijd binnengekomen. Het bier en de patat lopen heus niet weg....

Zeilen en taktiek

  • De winst zit niet in strak om de boei varen, of iemand er uit loeven. Vaar je eigen wedstrijd en geef ruimte aan de andere deelnemers.
  • De winst zit wel in 24 uur lang hard varen. Bij vrijwel alle schepen is dat te behalen door alleen halve wind te varen. Op de spinaker heen en aan de wind terug is niet optimaal.
  • Probeer dus zo te varen dat je gebruik maakt van een veranderende wind. De ervaring leert dat het zeldzaam is dat het 24 uur uit dezelfde richting waait. Hoe minder de wind hoe belangrijker dat je optimaal gebruik maakt van wat er dan nog aanwezig is. Probeer ook te voorspellen waar het wellicht harder waait.
  • In theorie kan een uitstapje naar zee een flinke winst geven door meelopende stroom. Maar als je planning niet optimaal is, of de wind het een beetje laat afweten, is alle moeite voor niks geweest. In sommige jaren zien we veel winnaars die op zee varen, in andere (bv 2011) geen enkele. Voor beginners (en gevorderden) zijn de onverlichte boeien in de slingerende geulen (die je allemaal binnen de vaargeul moet passeren) een groter obstakel dan verwacht.

Meer weten over het varen in klassieke scherpe jachten?  kijk op www.vksj.nl
Meer weten over varen in PolyClassics? kijk op www.declassiczeiler.nl

Overzicht van Websites met (gratis) rekenprogramma's:
Zeer professioneel, het programma van Jan Woudstra: Rak24u. Ook dit jaar heeft Jan het programma weer aangepast aan het rakkenschema 2016!
Het programma van Paul J. M. Ruisendaal,  De 24 Uurs Monitor. Dit programma is ook aangepast aan het rakkenschema 2016!

Overzicht van Websites met meerdaagse weer en/of windverwachting:
UK Meteorological Office actuele weerkaarten plus een prognose voor de komende dagen
Zilt Meteo voor zeilers veel weerkaarten, satelliet- en radarbeelden, tekstberichten van KNMI en BBC, pluimverwachting en meer
Buienradar
Windfinder met windverwachtingen, ook per sms, en gribfiles
WindGuru met nauwkeurige locale windverwachtingen voor langere tijd vooruit
Sailing Weather Online met alle weerinformatie voor grote oversteken, meerdaagse verwachtingen, computeranimaties etc.
The Shipping Forecast van het befaamde UK met-office
Weersite uitgebreide weerkaarten, satellietbeelden en meerdaagse verwachtingen
Passage Weather een duidelijke site met weer en windkaarten voor de hele wereld, wedstrijdgebieden, en natuurlijk de Noordzee tot 7 dagen vooruit

Weerkaarten en informatie via je mobiel:
Niet overal is goed 3G of 4G bereik gegarandeerd. Met de app "Zeeweer" is het in de offline modus vóór de wedstrijd/tocht mogelijk weerkaarten en GFS gribfiles op te halen en die tijdens de 24 Uurs ter beschikking te hebben. De GFS gribfiles hebben echter voor het IJssel-/Markermeer beperkte waarde. De meest nauwkeurige gribfiles zijn die van het KNMI Hirlam model.

Marifoon en radio:

In verband met mogelijk uitstel vanwege weersomstandigheden is het van belang dat deelnemers ook tijdens het evenement worden geïnformeerd over een mogelijke voortijdige beëindiging. Boven windkracht 7 kan de 24 Uurs worden afgelast, ook kan de start met 12 uur worden uitgesteld. Zie voor details het Reglement de artikelen: 9.2, 11 en 12.
Het is daarom van belang dat tijdens de 24 Uurs wordt uitgeluisterd op de in het Reglement genoemde marifoonkanalen.
 

Telefoon / GSM

  • Kanaal 1 Centrale Meldpost IJsselmeer 15 minuten na hele uur
  • Kanaal 2 Brandaris, in de noordelijke wateren goed te ontvangen. Op het halve uur na een oneven uur, bijvoorbeeld: 1.30 - 3.30 etc.
  • Kanaal 23 en 83 Kustwachtcentrum Lokale tijd: 08.05 - 13.05 - 19.05 en 23.05
  • Radio 1 7.30; 8.30; 12.30 (zat.); 13.00; 13.30; 18.30; 23.00
  • Radio Ten Gold 103 MHz (regionale verschillen) en 675 KHz Middengolf om 6.30 en 11.30 groot bulletin, verder elk uur aandacht voor het weer.
  • Radio Fryslan 88.6 MHz
  • Piet Paulusma, 0909-202-6666 (0,60 cent p.m.), veel aandacht voor wind en verschillende regio
  • Weerline 0900-9725 (0,60 p.m.) (optie 3)
  • Windline 0900-9727
  • U kunt ook tekstberichten (SMS) op aanvraag krijgen. Voor een gebruiksaanwijzing, kijk op de site van Meteo Consult.
  • HWS i.s.m. KNWV 0900-4008-003 (0,70 p.m.) daarna menu volgen
  • Gezellige tip: Bel naar huis en laat de thuisblijvers de teletekst-pagina's voorlezen:
    • SBS 130 tot en met 133 (aanbevolen in verband met de verdeling van Nederland in regio's en de speciale aandacht voor de wind op het water.
    • NOS 702 tot en met 704 en 710.
    • Met enig puzzelwerk is ook pagina 707 luchtvaart erg leerzaam. bijv. METAR EHKD = Den Helder, METAR EHVL = de Vliehors. 232025Z: 23 = datum, 2025Z = time(UTC), 18014KT = wind 180 gr./ 14 knopen. Zie voor verdere uitleg http://flight.gids.nl/vfr/

Uitzendtijden, golflengtes, kosten en kanalen onder voorbehoud